Genom skogar och muséer

För första gången på många år kommer ett pontonnummer tillägnat novellen! Av de över femtio noveller vi fick in till vår skrivartävling med temat ”Kulturens död” publicerar vi här fyra stycken: Sigrid Nikkas ”Honung” som vann tävlingen, Jana Paegles ”Min dotter heter Isaac”, Josefiné Josefssons ”Allt jag har” och Love Axelssons ”Tobias förbannelse”.

Vad händer mer i numret? ponton bjuder in tecknaren Maria Fröhlich, som ger oss både en bild och en text om hur hennes bilder kommer till (När jag sätter penna till papper börjar en hel värld blomma ut runt den första teckningen. Och inre världar börjar ta form i de karaktärer som befolkar bilden. De börjar röra sig och tala på ett visst vis. Längtan, rädsla och behov väcks i dem)

och Allis Berglund intervjuar författaren och illustratören Per Gustavsson, känd för sina skuggor, spöken och prinsessor (Idéer kan dyka upp var som helst. När man dammsuger eller städar. I ett samtal med någon. Jag försöker hela tiden hålla utkik efter berättelser. Jag har stora ögon och öron. Jag är nyfiken. Då skapar jag överallt)

och Saga Ivéus Wenglert delar med sig av sina nattliga anteckningar (28 mars 2018 22.57 Hur släpper man taget om sina egna händer? 8 april 2018 22.45 Suckarna rör sig i träden / I det här rummet var det lättare att forma mörker)

och Mona Monasar möter radikalfeministen Valerie Solanas (Jag är den enda som inte är galen. Jag har reagerat på galenskapen, det som inte funkar. Min så kallade galenskap är en sund reaktion på en oerhörd sjuk värld)

och Simon Englund skriver numrets namnkrönika (Sjung en visa där solen går ned. Sjung en visa som handlar om mig. Sjung en visa om ett hemma. Sjung en visa och jag kommer minnas dig. Sjung en visa utan tårar. Sjung en visa utan skratt. Sjung en visa om något större)

och som vanligt intervjuar vi unga författare och kommer med boktips. Numrets insända bidrag kommer från Hanna Ahlström, Miranda Danilsons, Matteo Ippolito, Christian Losell, Jakob Martna, Wilma P. Stålhandske och Sofie Westerberg. Omslagsbilden är skapad av Emanuel Hagerblom Sjökvist.