Svärta och guld
Fuck pennan, fuck svärdet. Använd diktafoner, mikrofoner, megafoner skriver poeten Yolanda Aurora Bohm Ramirez i ett av två poetiska manifest ponton fått äran att publicera i årets tredje nummer
och Maria Bodin pratar med tre anonyma poeter som sällan eller aldrig visat någon sina dikter (När jag skriver fångar jag en känsla mitt i den, för att bli av med den. Jag vill helst inte bearbeta det. Därför läser jag inte min egen poesi heller säger en av dem)
och Em Talledo reder ut vad som gör olika boktitlar lockande, bleka, tråkiga eller intressanta (Det finns de som dömer boken efter omslaget. Men precis som vi människor kan böcker också bli dömda efter sina namn, eller rättare sagt titlar. Och man ser ju oftast titeln före omslaget, så utan en bra titel spelar det kanske ingen roll hur bra omslaget är)
och Lilja Hejdenberg porträtterar Helena Österlunds bok Självporträtt (är läpparna på något särskilt sätt när de väntar) i ord och bild (Det är också en bok om att rymmas i sig själv och inte rymma från sig själv. Om att hitta sin näring, / som ett träd, / ge sig föda, välja bort moderns bröst och hitta sin egen mjölk)
och Mona Monasar återvänder från en resa till Somalia med nya frågor om sin plats i världen (Jag har växt upp i ett område där vi unga kämpat för att inte försvenskas. Vi tog till oss våra nationaliteter med stolthet. Folk kom tillbaka på somrarna med historier om hemlandet. Var är mina historier?)
och Lovisa Florin funderar över känslans och teknikens olika roller i konstnärligt skapande (Kanske strävar vi efter att formulera eller förstå mänsklig erfarenhet, andras och vår egen. Att studera och utöva konst är att dokumentera och utforska mänskliga tankar och känslor)
och vi analyserar i vanlig ordning dikter och tipsar om böcker och pratar med unga författare. Numrets insända bidrag kommer från Jon Aagaard Andersson, badlands76, Jasmine Bjurström, Henrik Ekwall, Moa Glimberg, Saga Ivéus Wenglert, Julia Jansson, Emilie Johansson, Tobias Lindqvist, Lotta Nilsson och Sandra Wallin. Omslagsbilden har Sofia Pappa gjort, medan omslagsdikten är skriven av Jon Aagaard Andersson.