Vargar och varvräknare

2019-06-1  |  Martina Lowden

I årets andra nummer av ponton söker Emanuel Hagerblom Sjökvist svaret på varför han låter sig jagas av skräcklitteraturens aliens och vampyrer genom nätterna (Vi alla springer, bort från vargen, trots att den inte längre jagar oss. Vi springer för att vi vill och inte för att vi måste, springer för att det är skönt att springa och springer för att det är skönt att pusta ut när det är över)

och vi får tjuvläsa Yrsa Keysendals skrivdagbok från arbetet med debutromanen ”Friläge” (Byta ut vissa bilord måste jag också. Cirkulationsplats bland annat. Det är inget man säger. Det heter rondell. Varvräknare. Heller ingenting man säger. Det ordet gillar jag visserligen. Det är ett fint ord)

och Jon Aagaard Andersson frågar författarna Jonas Hassen Khemiri, Burcu Sahin och Amanda Svensson om gemenskap och ensamhet (Hade ni ett sammanhang för skrivandet när ni var unga, undrar hen, eller kom det först när ni blev publicerade och etablerade?)

och vi har fått äran att publicera Alva Furemans dikt ”Fjäll”, som tog hem förstapriset i årets omgång av Forum för poesi och prosas tävling ”Jag skriver i dina ord” (Kängorna ger vika / för stenarna kammossan jorden / Allt har legat utsträckt och väntat / betraktat oss tålmodigt all denna tid // När jag stänger ögonen väntar de fortfarande där / Tänk / att de alltid väntar ändå)

och Em Talledo samlar ihop sina favoritcitat från ungdomsböcker (I sommar fyller jag arton och böckerna som jag älskar att läsa kommer att sluta handla om mig. Inte för att min tonårstid innehållit så många kärlekstrianglar eller någon passionerad första kyss i regnet, men grejen är att böcker för och om ungdomar är så mycket mer än så)

och Allis Berglund möter författaren Kayo Mpoyi, som länge kämpade emot behovet att skriva ”Mai betyder vatten” (Jag ville ge röst och tröst till flickan jag en gång var. Jag ville syna de sanningar hon växte upp med och jag ville sätta ord på smärtan, bekräfta hennes rätt till sin kropp, sexualitet och språk)

och utifrån en haiku av Love Axelsson reflekterar Selma Rezagić över näktergalens läte och frågar sig om det är så märkvärdigt som det beskrivs i poesin (Inte blev jag det minsta ”förtrollad”. På sin höjd lyckades jag bli snäppet lugnare, men det var ingenting inom mig som skrek: Skriv en dikt på flera sidor med den pyttelilla fågeln i centrum tack på förhand!!)

och ponton går på litteraturfestivalen Littfest i Umeå, från vilken Em Talledo rapporterar om kändisar och böcker (16.00. Det är galet hur mycket en kan applådera åt människor som en aldrig har hört talas om även innan de börjat prata.16.15. Nu ser jag Sara Bergmark Elfgren. Jag. Måste. Sluta. Glo)

och Frida Wennerfors skriver en namnkrönika om minnen, ord och (o)sanningar (Allra sist: första andetaget. “Jag skall aldrig göra dig besviken.” Men det gör jag, årligen, veckoligen, dagligen. Där tar blodet vid. Blod är skört, plötsligt ger det vika. Stannar upp. Det är då jag glömmer att minnas)

och som vanligt tipsar vi om böcker och intervjuar unga författare och konstnärer. Numrets insända bidrag kommer från Love Axelsson, Maria Bodin, Alex Dellner, Simon Englund, Niko Erfani, Athra Fransis, Linnéa Gedda, Sofia Henriksson, Charlie Jakobsson, Sofia Kamill, Annie Lindqvist, Anghel Marina, Jakob Martna, Elvira Rosenlund och Mathilda Tönseth. Numrets omslagskonstnär är Jasmine Bjurström.

bloggen
6000 kronor till bästa novellen! Martina Lowden

Tidskriften ponton utlyser en novelltävling på temat KULTURENS DÖD för alla mellan 14 – 21 år Håller kulturen på att dö? Är den död sen länge? Vem är skyldig? KULTURENS DÖD berör många olika ämnen. Bokbål och söndersprängda helgedomar. Behovet eller frånvaron av… Läs mer

Äldre inlägg
Visa alla blogginlägg »