Se upp för smultronbotten

2012-12-20  |  Martina Lowden

ponton nummer 4 2012 Erik Vernersson författar ett romantiskt manifest (Hur högstämd kan man egentligen bli, innan det blir löjligt? Enligt min erfarenhet erbjuder inte det offentliga rummet plats för känslor att utvecklas i sin fullständighet.),

Elis Burrau pratar med Martin Luuk (Jag låg i någon slags vinkel och så tänkte jag: ”Om man ser på det här rummet uppifrån så måste det se helt fantastiskt ut, den här vinkeln som jag ligger i just nu på den här sängen.”),

Moa Hildeman Togner skriver ett långt brev till Lidija Praisovic (LIDIJA DU ÄR FANTASTISK LIDIJA DIN TEXT GÖR MIG LYCKLIG LIDIJA DU ÄR FANTASTISK),

Nora Makander funderar över familjens roll i svenska relationsdramer (Mamma, pappa, barn var en av de populäraste lekarna på mitt fritids. Få ville vara barn, någon fick alltid vara mamma och bäst av allt var det att vara pappa.),

Ellinor Spång skriver dagbok från Irland (Utanför lägenheten har någon vridit nacken av en kattunge. Elizabeth talar om de stora svarta fåglarna. Marianne rullar sina egna cigaretter.)

Julia Gerdner föreställer sig hur Mozarts Facebookflöde skulle sett ut (faller min vänskap dig ej i smaken, svarar jag med salut ifrån baken. / jag skiter på din näsa så att det rinner ner på hakan snakan)

ponton bjuder in Sami Said, som undrar vad en smultronbotten är och bestämmer sig för att ta reda på det,

och vi är stolta att få presentera texter och bilder av Leif Engström, Alexander Findeisen, Elin Elisabeth Kvicklund, Julia Nilsson, Olof Westerberg och Axel Winqvist. Omslagsbilden står Alexander Findeisen för.